Ümumi təlim nəticələri
Ümumi orta
təhsil səviyyəsinin sonunda şagird:
·
tarixi dövrləri və sivilizasiyaları xarakterik əlamətlərinə
görə fərqləndirir, tarixi şəxsiyyətləri, hadisələri və faktları dövr baxımından
qiymətləndirir, onlara münasibət bildirir;
·
tarixi paralellər aparmaq yolu ilə ayrı-ayrı dövlətlərin
inkişaf istiqamətlərini, ictimai, iqtisadi, siyasi prosesləri müqayisə edir, nəticə
çıxarıb mülahizələrini şərh edir;
·
müxtəlif tarixi mənbələri araşdırmaqla lazımi
materialları toplayıb sistemləşdirir və təqdim edir.
Tam
orta təhsil səviyyəsinin sonunda şagird:
·
mənbələr əsasında müxtəlif tarixi hadisələri təhlil edir, onların arasındakı oxşarlıq və ziddiyyətlərin
səbəblərini izah edir, konkret tarixi hadisələrə dair əlavə məlumat toplayır,
onları sistemləşdirir və təqdim edir, şəxsi mülahizələri əsasında referat, məruzə
və tezislər hazırlayır;
·
dünya tarixində baş verən prosesləri və hadisələri
Azərbaycan tarixinin eyni dövrləri ilə müqayisə edir, təhlillər aparır və öz
mülahizələrini bildirir;
·
tarixi mövzulardakı dialoqlarda, keçmiş və müasir
tarixi proseslərə dair müzakirələrdə öz mövqeyini bildirir və əsaslandırır;
·
cəmiyyətlərin inkişafında islahat və inqilabların
rolunu fərqləndirir, onlara öz münasibətini bildirir;
·
aqrar (ənənəvi), sənaye və informasiya cəmiyyətlərini
müqayisə edir, onların xarakterik cəhətlərini izah edir;
·
tarixi proseslər və hadisələr arasında səbəb-nəticə
əlaqələrini müəyyənləşdirir;
·
müasir dövrün qlobal problemlərini şərh edir,
onların aradan qaldırılması ilə bağlı öz fərziyyələrini bildirir.
1.2. Fənnin məzmun xətləri
və onların əsaslandırılması
Ümumi tarix fənninin məzmunu
onun məzmun xətləri əsasında qurulur. Məzmun xətləri fənn üzrə ümumi təlim nəticələrinin
reallaşdırılmasının istiqamətlərini müəyyən edir.
Ümumi tarix fənni üzrə
ümumi və tam orta təhsil pillələri üçün ümumi olan aşağıdakı məzmun xətləri müəyyənləşdirilmişdir:
1. Tarixi zaman
2. Tarixi məkan
3. Dövlət
4. Şəxsiyyət
5. Mədəniyyət
Ümumi
tarix fənnindən
hər sinifdə şagirdin fəaliyyətinin səviyyəsi məzmun xətləri üzrə
standartlara
uyğun olaraq inkişaf etməkdə davam edir. Hər bir sonrakı sinifdə şagird əvvəlkinə
nisbətən daha mürəkkəb zehni, əməli, kommunikativ fəaliyyətləri icra etməli
olur, yəni şagirdlərin fəaliyyətinə verilən tələblər sinifdən sinfə keçdikcə
mürəkkəbləşir.
Tarixi
zaman
Tarixi fakt müəyyən bir
zaman çərçivəsində baş verir. Hadisənin baş verdiyi vaxtı müəyyən etməklə onun
özündən əvvəlki və sonrakı hadisələrlə əlaqəsini, səbəb və nəticələrini müəyyən
etmək olar. Məktəblinin zamanla bağlı təsəvvürü yoxdursa, onda onun tarixlə
bağlı təsəvvürləri də tarixi bilik deyildir. Tarixi faktları zamanla əlaqədə
götürmədən düzgün tarixi biliyə malik olmaq qeyri-mümkündür.
Tarixin mənimsənilməsində
xronologiyanın böyük rolu vardır. Xronologiyanın mənimsənilməsi tarixi yadda
saxlamağa, tarixi hadisələrin ardıcıllığını müəyyənləşdirməyə, onların
arasındakı əlaqəni ortaya çıxarmağa imkan verir.
Xronoloji və sinxron məsələlərin həlli tarixi
faktın ardıcıl və şüurlu mənimsənilməsində, onlar arasındakı əlaqənin müəyyənləşdirilməsində
əhəmiyyətli rol oynayır, tarix materialının ümumiləşdirilməsinə, dərk
olunmasına imkan yaradır.
Tarixi məkan
Müəyyən tarixi proses
zamanla yanaşı, konkret bir məkan daxilində baş verir. Konkret məkanla əlaqədə
götürülməyən tarixi fakt real məzmundan uzaq, mücərrəd bir təsəvvür hesab
edilir. Faktların məkan əlaqələri onların mənimsənilməsinin ən zəruri şərtlərindən
biri kimi çıxış edir.
Məkanın
müəyyən edilməsi təbiətlə cəmiyyət arasındakı əlaqəni aşkara çıxarmağa, onların
qarşılıqlı təsirini görməyə imkan verir. İnsanlar, xalqlar, dövlətlər, cəmiyyətlər
bir-birlərindən təcrid edilmiş vəziyyətdə uzun müddət yaşaya bilməzlər. Onlar
inkişaflarını təmin etmək üçün bir-biri ilə qarşılıqlı əlaqədə fəaliyyət göstərirlər.
Bu əlaqələrin sabitliyi, dinamikliyi, yaxud qısamüddətliliyi onların yerləşdiyi
məkanın xarakterindən, orada baş verən hadisələrdən asılı olur. Tarixi məkanın
xalqların, dövlətlərin və cəmiyyətlərin həyatına təsirini nəzərə almaqla
onların inkişaf xüsusiyyətlərini müəyyən etmək mümkündür. Bütün bunlar isə
tarixi faktların məkan əlaqələrinin öyrənilməsini və qiymətləndirilməsini zəruri
edir.
Dövlət
Ən qədim dövrlərdən
insanlar özlərinin maddi tələbatlarını ödəmək üçün öz aralarında müəyyən
münasibətlərə girmiş, istehsal fəaliyyətlərini təkmilləşdirmişlər. İstehsalın
inkişafı insanlar arasında iqtisadi münasibətlərin xarakterinə də təsir göstərmişdir.
İqtisadi həyatda baş verən proseslər cəmiyyətin
təşkili formalarının dəyişməsinə, sosial qrupların, təbəqələrin yaranmasına gətirib
çıxarır. Dəyişikliklərdə sosial hərəkatlar əhəmiyyətli rol oynayır. Cəmiyyətin
inkişafı prosesini öyrənmək və dərk etmək üçün onun sosial-iqtisadi həyatı
haqqında biliklərə yiyələnmək və onları qiymətləndirmək zəruri hesab edilir.
İnsanların daxil olduğu ən
mürəkkəb və eyni zamanda sabit qurum dövlətdir. Tarix təlimində məktəblilərin
dövlətin yaranması prosesi, onun tipləri, idarəçilik formaları ilə tanış
olmaları dövlətin siyasi quruluşu ilə ölkənin sosial-iqtisadi, mədəni həyatı
arasındakı əlaqəni görməyə, dövlətin cəmiyyətin həyatındakı rolunu başa düşməyə
kömək edir.
Şəxsiyyət
Tarixi şəxsiyyətlərin fəaliyyəti tarixi hadisələrin gedişinə müəyyən
təsir göstərir. Onların fəaliyyətinin təhlil edilməsi və qiymətləndirilməsi
tarixdə görkəmli şəxsiyyətlərin rolunu müəyyənləşdirməyə, hadisələrin səbəb-nəticə
əlaqələrini müəyyən etməyə imkan verir. Bu mənada şagirdlərin tarixi inkişafın
müxtəlif mərhələlərində şəxsiyyətin rolunu dəyərləndirməsi üçün onları dünya
tarixinin görkəmli şəxsiyyətləri ilə tanış etmək, həmin şəxsiyyətlərin fəaliyyətini
öyrənməyə, bu fəaliyyəti müzakirə etməyə, nəticələr çıxarmağa sövq etmək böyük əhəmiyyət
daşıyır.
Mədəniyyət
Tarixin
təlimində ayrı-ayrı tarixi dövrlərin mədəniyyəti barəsində biliklərə yiyələnmək
mədəniyyətin təşəkkülü və inkişafı ilə siyasi, sosial-iqtisadi həyat arasındakı
əlaqəni görməyə, qiymətləndirməyə imkan verir. Mədəniyyət tarixinin öyrənilməsi
həm də xalqların və sivilizasiyaların dünya mədəniyyətinin zənginləşməsindəki
rolunun dəyərləndirməsində, mədəniyyətlərarası və sivilizasiyalararası münasibətlərin
bəşəriyyətin sonrakı inkişafına təsirini müəyyənləşdirilməsində əsaslı rola
malikdir.
Комментариев нет:
Отправить комментарий