Ədəbiyyat fənni kurikulumu hər bir şagirdin ümumi inkişafı, maraq və
meyilləri nəzərə alınmaqla onun ədəbi təhsili, tərbiyəsi və inkişafı üçün
optimal şərait yaradılmasını nəzərdə tutur. Bu məqsədlə sənəddə ümumi orta və
tam orta təhsil pilləsində fənnin bir-biri ilə üzvi əlaqədə olan məzmun xətləri
və standartları, şagird bacarıqlarının inkişaf istiqamətləri dəqiqləşdirilmişdir.
Bu sənəd təlim nəticələrini konkretləşdirməklə fəndaxili
və fənlərarası inteqrasiyanı, fənnin tədrisinə verilən əsas tələbləri, təlimin
təşkili formaları və üsulları barədə tövsiyələri özündə əks etdirir.
Tədris prosesinin keyfiyyətinin dəyərləndirilməsi,
şagird nailiyyətinin qiymətləndirilməsi ədəbiyyat fənni kurikulumunda diqqət
mərkəzində saxlanılmışdır.
Bu
sənəd milli və ümumbəşəri dəyərlər, şagirdlərin fərdi xüsusiyyətləri nəzərə
alınmaqla əlverişli təlim şəraitinin yaradılması, tələbyönümlülük, nəticəyönümlülük,
şagirdyönümlülük, inteqrativlik kimi ümumi prinsiplərə istinad edilməklə
hazırlanmışdır.
Məzmun standartları müəyyənləşdirilərkən şagirdlərin idraki,
informativ-kommunikativ fəaliyyət göstərməsi, onlarda düşünmə, emosional və hərəki
bacarıqların formalaşdırılması əsas götürülmüşdür.
Fənnin əhəmiyyəti, məqsəd və vəzifələri. Özünəməxsus inkişaf yolu keçmiş, yaşı min illərlə ölçülən Azərbaycan
ədəbiyyatı dünya bədii mədəniyyət xəzinəsinə dəyərli sənət abidələri bəxş
etmişdir. Humanist və demokratik ideyaları əks etdirən ədəbiyyatımızın ümumtəhsil
məktəblərində tədrisi milli dövlətçilik maraqları baxımından böyük əhəmiyyət kəsb
edir. Məktəb ədəbiyyat kursu həqiqi vətəndaşın və müasir dünyagörüşlü şəxsiyyətin
yetişməsində mühüm rolu olan fənlərdəndir.
Qüdrətli tərbiyə vasitəsi olan bədii
söz sənətimiz şagirdlərin mənəvi-estetik tərbiyəsi, xalqın ədəbi-mədəni irsini,
tarixi keçmişini, mübarizəsini, adət-ənənələrini öyrənmək üçün mötəbər mənbə,
etibarlı qaynaqdır. Müasir məktəbdə müstəqil düşünməyi, qazandıqları bilikləri
tətbiq etməyi, qarşılaşdıqları problemləri həll etməyi bacaran, saf mənəviyyatlı,
təşəbbüskar, yaradıcı, demokratik ruhlu, humanist gənclər tərbiyə edilməsi
sosial tələb kimi meydana çıxır.
Orta məktəbi bitirən hər bir gənc bədii
ədəbiyyatı, digər mənbələri oxumağı, təhlil etməyi, qiymətləndirməyi, öz biliklərini
müstəqil şəkildə artırmağı bacarmalı, fasiləsiz təhsilə hazır olmalıdır. Məktəb
ədəbiyyat kursunda yüksək ideya-bədii dəyərə malik əsərlərin öyrədilməsi əsasında
şagirdlərdə mütaliə formalaşır, onların ədəbi təhsili, tərbiyəsi və inkişafı təmin
olunur.
Ədəbiyyat həyatı ümumiləşdirilmiş şəkildə,
obrazlar vasitəsilə əks etdirən söz sənəti kimi şagirdlərin müstəqil həyata
hazırlanmasında, həyati əhəmiyyət kəsb edən bacarıqlara yiyələnməsində mühüm
rol oynayır. Bədii ədəbiyyatın “insanşünaslıq”, “həyat dərsliyi” adlandırılması
bu fənnin hər bir şagird – oxucu üçün özünü, həyatı, insanı dərk etmək vasitəsi
kimi əhəmiyyətini ifadə edir.
Firidun bəy Köçərli yazırdı: “Hər bir millətin şöhrət və əzəmətinə,
tərəqqi və səadətinə bais olan səbəblərdən birisi də onun ədəbiyyatıdır. Ədəbiyyat
xalqın aineyi-həqiqətnümasıdır ki, onun maddi və mənəvi tərəqqisini və
istiqbalı üçün nicat və səadət yollarını eynilə göstərir. Ədəbiyyat ...millətin
cisminə şəfa, ruhuna səfa, fikrinə cila, ağlına və təmami mənəvi və ruhani qüvvələrinə
qol-qanad verib uca məqama qaldırır”.
Ədəbiyyatdan müxtəlif məşğələlərdə Azərbaycan
ədəbiyyatının, eləcə də dünya xalqlarının ədəbiyyatından seçilmiş nümunələrin
müzakirəsi şagirdlərin müasir dövrdə xüsusi aktuallıq kəsb edən mənəvi-estetik
problemləri, həyatda, cəmiyyətdə baş verən dəyişiklikləri dərk edib qiymətləndirmələrinə,
milli və ümumbəşəri mənəvi dəyərlərə yiyələnmələrinə imkan yaradır.
Azərbaycan
ədəbiyyatı əsrlərdir təlim-tərbiyə məktəbi funksiyasını yerinə yetirir. Gözünü
dünyaya açan körpəni ananın oxşamaları, laylaları qarşılayır, dil açıb yeriməyə
başlayanda sanamalar, düzgülər, tapmacalar, yanıltmaclar, uşaq nağılları onun
nitqini, təfəkkürünü inkişaf etdirir, həyat üçün zəruri olan ilkin bacarıqlar
formalaşdırır.
Ədəbi əsərlərin öyrədilməsi zamanı
şagirdlərin şifahi və yazılı nitqi tədricən cilalanır. Şagirdlər ana dilimizdə
yazılmış əsərlərdə dilin gözəlliyini, dərin fikir və ifadə zənginliyini
görüb-götürür. Təlim prosesində
sənətkarın sözdən istifadə məharəti, nitqin bədiiliyi, ifadəliliyi, obrazlı
sözün doğurduğu emosionallıq və fikir tutumu haqqında aydın təsəvvür yaradılır,
bu əsasda şagirdlərin özünün nitqinin zənginləşməsi təmin edilir.
Ədəbiyyat dərslərində nitq inkişafı üzrə
aparılan işlər məktəblilərdə bədii sözə həssas münasibətin yaradılmasına,
sözün, fikrin məna incəliklərini duymaq, ifadə etmək bacarığının
formalaşdırılmasına imkan yaradır.
Ədəbiyyatın
məktəbdə öyrədilməsi zamanı bədii zövqün formalaşdırılması diqqət mərkəzində
saxlanılır, şagirdlərin həyatda, insanda olan gözəlliyi duymaq, qiymətləndirmək
bacarığı inkişaf etdirilir.
Ümumtəhsil məktəblərində ədəbiyyat təliminin
məqsədi bədii ədəbiyyat nümunələrini,
tarixi-ədəbi prosesi öyrənmək, təhlil etmək, qiymətləndirmək bacarığını
formalaşdırmaqla şagirdlərin dünyagörüşünü zənginləşdirmək, mənəvi-estetik
inkişafını təmin etmək, nitq mədəniyyətinə yiyələnmələrinə nail olmaqdır. Bu məqsədlə
aşağıdakı vəzifələrin həyata keçirilməsi təmin edilir.
Ümumi orta təhsil səviyyəsində:
İncəsənətin bir növü kimi söz sənətinin – şifahi və yazılı ədəbiyyatın
xalqın mənəvi sərvəti olması, həyatı, taleyüklü məsələləri özünəməxsus bədii
vasitələrlə əks etdirməsi barədə şagirdlərdə dolğun təsəvvür yaradılır.
Milli və dünya ədəbiyyatından seçilmiş kamil sənət nümunələri vasitəsilə
məktəblilərdə sözə, söz sənətinə həssas, bədii-emosional münasibət
formalaşdırılır, təhlil, dəyərləndirmə, fikirlərini şifahi və yazılı çatdırmaq
bacarığı inkişaf etdirilir.
Ədəbiyyat nəzəriyyəsi üzrə zəruri biliklərə və
mütaliə mədəniyyətinə yiyələnən şagirdlərdə konfliktlərə, problemlərə, ədəbi
nailiyyətlərə əsaslandırılmış münasibətin formalaşması təmin edilir.
Tam orta təhsil səviyyəsində:
Şagirdlərin ümumi orta təhsil səviyyəsində qazandıqları bacarıq və vərdişləri təkmilləşdirilməklə,
tarixi-xronoloji ardıcıllıqla Azərbaycan ədəbiyyatının çoxəsrlik inkişaf yolu, ədəbi ənənə
və əlaqələri, Azərbaycan və dünya ədəbiyyatının görkəmli ədəbi simalarının yaradıcılığından nümunələr
öyrədilir, ədəbiyyat nəzəriyyəsinə dair məlumatlar genişləndirilir, şagirdlərin ədəbi-bədii, tənqidi təfəkkürünün
formalaşması təmin olunur.
Ümumtəhsil məktəblərində ədəbiyyatın
təlim fənni kimi məzmununun əsasını Azərbaycan ədəbiyyatının kamil nümunələrinin,
eləcə də dünya ədəbiyyatından seçmələrin oxusu və öyrənilməsi təşkil edir. Ədəbi
əsərlərin qavranılması, təhlili tarixi və
ədəbi-nəzəri biliklərə, bacarıqlara əsaslanmaqla həyata keçirilir.
Комментариев нет:
Отправить комментарий