·
Dinləyib-anlama
·
Danışma
·
Oxu
·
Yazı
Dinləyib-anlama
Dövlət dili kimi Azərbaycan dilinin təlimində
dinləyib-anlama bacarıqlarının formalaşdırılması vacib amil kimi meydana çıxır.
İbtidai təhsil səviyyəsində mənimsədilmiş ilkin bacarıqlar əsas və orta təhsil səviyyələrində
daha da inkişaf etdirilir. Şagirdlər təlim prosesindəki bütün danışıqları, o cümlədən
dialoji və monoloji nitq nümunələrini, oxunmuş elmi-kütləvi və bədii mətnləri,
radio-televiziya verilişlərini, məktəb tədbirlərindəki çıxışları dinləyib başa
düşür, eşitdiklərinə münasibət bildirirlər. Bütün bunlar şagirdlərə əldə etdikləri
bacarıqlardan danışma zamanı istifadə etməyə, məktəbdə, cəmiyyətin digər sahələrində
dinlədiklərini anlamaqla fəaliyyətlərini daha düzgün qurmağa imkan yaradır.
Ümumi nəticələr
Şagird:
·
danışanı dinləyir və onu anladığını büruzə
verir;
·
dinlədiyi söz, ifadə və cümlələrin mənasını
izah edir;
·
dinlədiyi müxtəlif janrda və üslubda
olan mətnləri anladığını nümayiş etdirir;
·
danışanın nitqindəki əsas faktları seçə
bilir.
Danışma
Danışma dinləyib-anlama məzmun xətti üzrə
əldə olunmuş bacarıq və vərdişlərin inkişafı üçün zəmin yaradır. Şagirdlər eşitdiklərini
ifadə etmək üçün danışma məzmun xətti üzrə bacarıqlardan istifadə edirlər.
Danışma nitq fəaliyyəti növlərindən
biri olmaqla yanaşı, ünsiyyət və əlaqənin
əsasını təşkil edən bacarıqlardan ibarət xətt kimi Azərbaycan dili təliminin məzmununda
əhəmiyyətli yer tutur. Təhsilin bütün səviyyələrini əlaqələndirən bu məzmun xətti
ünsiyyət üçün zəruri olan cümlə qurmaq, şifahi mətn tərtib etmək, dialoji və
monoloji nitq formalarından istifadə etmək, nəqli, təsviri, mühakimə xarakterli
şifahi məlumatlar və təqdimatlar hazırlamaq bacarıqlarının formalaşdırılmasını
təmin edir.
Ümumi nəticələr
Şagird:
·
dil vahidlərindən istifadə edərək müstəqil
surətdə şifahi mətnlər qurur, fikirlərini sərbəst ifadə edir;
·
ünsiyyət prosesində nitqin müxtəlif
formalarından məqsədyönlü istifadə edir;
·
müşahidə etdiyi əşya və hadisələri şifahi
təsvir edir;
·
dinlədiyi mətnin məzmununu məntiqi
ardıcıllıqla nəql edir;
·
müxtəlif məzmunlu tədbirlərdə yaş səviyyəsinə
uyğun təqdimatlar edir.
Oxu
Oxu məzmun xətti ümumi təhsilin bütün
səviyyələrində istifadə olunmaqla onları əlaqələndirir. Şagirdlərin müxtəlif mənbələrdən
istifadə etməklə həyat şəraiti üçün lazım olan fakt və hadisələri öyrənmə
imkanlarını genişləndirir. Lüğət ehtiyatlarının zənginləşdirilməsi, ilkin oxu
texnikasının, düzgün tələffüz, sürətli, düzgün, şüurlu, ifadəli oxu vərdişlərinin formalaşdırılması təmin olunur.
Oxunmuş müxtəlif növdə, üslubda olan mətnlərin məzmunu üzərində iş aparmaqla
fakt və hadisələri qruplaşdırmaq, müqayisə etmək, oxşar və fərqli cəhətlərini müəyyənləşdirmək,
onlara münasibət bildirmək üçün şərait yaranır. Şagirdlər idraki və hissi bacarıqlara
yiyələnmək üçün imkanlar əldə edirlər.
Ümumi nəticələr
Şagird:
·
oxuduğu mətndə sözlərin mənasını izah edir;
·
orfoepiya qaydalarını, vurğu,
intonasiya və fasiləni gözləməklə mətni düzgün oxuyur;
·
Azərbaycan dilində olan mətnlər üzərində
işləyir, onların məzmunu haqqında mülahizələrini bildirir;
·
elmi-kütləvi və bədii mətnləri
ifadəli oxuyur.
Yazı
İnsanlar yazı vasitəsi ilə həyat
boyu ictimai, iqtisadi və mədəni sahələrdə
əldə etdikləri nailiyyətləri ümumiləşdirir, elmi, bədii yaradıcılıq işləri aparır,
özünün tarixini yaradır, onu gələcək nəsillər üçün sistemləşdirir, qoruyub
saxlayırlar. Dilin özünəməxsusluğunu, zənginliyini mühafizə edirlər. Yazı Azərbaycan
dili təlimində ən zəruri bacarıqları əhatə edir, oxu üzrə fəaliyyətlərin həyata
keçirilməsinə imkan yaradır. Buna görə də yazı dövlət dili kimi Azərbaycan dili
təlimində məzmun xətlərindən biri kimi qəbul olunur.
Yazı məzmun xətti kimi Azərbaycan
dili təlimində ilkin yazı texnikasının, orfoqrafik, durğu işarəsi qaydalarının,
dil vahidlərindən, onun üslubi imkanlarından, nitqin müxtəlif formalarından istifadə
bacarıqlarının mənimsənilməsini təmin edir.
Ümumi nəticələr
Şagird:
·
yazılı nitqində orfoqrafiya, qrammatika və durğu işarəsi qaydalarını tətbiq edir;
·
öz fikirlərini sərbəst, yazılı ifadə edir;
·
dil vahidlərindən istifadə etməklə
müxtəlif əməli yazı bacarıqlarını nümayiş etdirir;
·
müxtəlif mənbələrdən istifadə edərək
yazılı çıxış və təqdimatlar hazırlayır.
Комментариев нет:
Отправить комментарий